مفیدستان:

مطابق نظر مراجع تقلید حکم تعلیم رقص به در منظوری که باشد اشکال دارد. حکم تعلیم رقص همان حکم رقص را دارد. جزئیات حکم تعلیم رقص را بخوانید.

در مورد تعلیم رقص همه مراجع بر این عقیده اند که این آموزش حکم رقص را دارد و هدف یاد شده، هیچ تأثیرى در حکم ندارد. در این مقاله موارد استثنا و سایر سوال هایی را که در مورد حکم تعلیم رقص برای تان پیش می آید گردآوری کرده ایم؛

حکم تعلیم رقص حکم دیدن فیلم رقص

حکم تعلیم رقص

  • آموزش رقص حتی اگر به هدف از آن رقصیدن برای شوهر باشد:

آیت الله بهجت:

اشکال دارد.

آیت الله تبریزی:

تعلیم و تعلم رقص بر مردها جایز نیست. ولی چنانچه زن ها رقص از زن ها یاد بگیرند و همراه با کاری که منافی با عفت آنها نبوده باشد مانعی ندارد.

آیت الله خامنه ای:

به نحو کلی یادگیری و تعلیم رقص و ترویج آن هر چند به انگیزه حلال باشد با اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی سازگار نیست.

آیت الله سیستانی:

اگر مستلزم انجام رقص باشد در غیر مورد رقص زن و شوهر اشکال دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی:

رقص و تعلیم رقص جائز نیست و به این بهانه تاسیس مدرسه تعلیم و تربیت رقص موجب فساد است و جایز نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی:

مقتضای احتیاط ترک تعلیم و تعلم رقص است. اما اگر هدف از تعلیم رقص، رقصیدن برای شوهر باشد حرام نیست.

آیت الله مکارم شیرازی:

هرگاه مستلزم رقص در برابر دیگران نباشد مانعی ندارد.

آیت الله نوری همدانی:

جایز نیست مگر اینکه برای رقص زن جهت شوهرش باشد.

حکم دستمزد دریافتی از آموزش رقص

اگر رقص به صورت حرام انجام گیرد، پولی که به عنوان مزد به رقاص می دهند، حرام است. آموزش چنین رقصی هم حرام است. مراجعه به این گونه کلاس ها برای یادگیری رقص حرام است، ولی اگر رقص حرام نباشد یا به قصد استفاده حرام آموزش نبیند، اشکالی ندارد و مزدش حرام نیست.

آیت الله مکارم شیرازی:

آموزش رقص و كسب درآمد از این راه حرام است.

آیت الله بهجت:

رقصیدن و یاد دادن رقص به دیگران؛ مرد به مرد یا زن به زن و یا زن به شوهر خود و دریافت جایزه و یا پول در قبال آن اشكال دارد.

حکم دیدن فیلم رقص برای آموزش

آیت الله خامنه ای:

تماشاى سى‌دى رقص (ولو آموزشى و براى زنان) اگر مشتمل بر موسیقى حرام و یا تصاویر مستهجن بوده و یا مفسده‌انگیز باشد و یا موجب تهییج شهوت گردد، جایز نیست.

آیت الله مکارم شیرازی:

تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد. البته منظور رقص لهوی است، نه هرگونه حرکات منظم و موزون. و نگاه به رقص همان حکم را دارد.

آیت الله وحید خراسانی:

بنابر احتیاط واجب، حرام است.

آیت الله فاضل لنکرانی:

نگاه کردن به فیلم رقص نیز مفسده دارد و به احتیاط واجب جایز نیست.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

مطلب آیا تعلیم رقص حرام است؟ (احکام آموزش رقص) در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :آیا تعلیم رقص حرام است؟ (احکام آموزش رقص)
http://mofidestan.ir/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%aa%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%85-%d8%b1%d9%82%d8%b5-%d8%ad%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b1%d9%82%d8%b5/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مفیدستان:

میگنا: دکتر علی رضا زالی در مراسم افتتاح دفتر انجمن پزشکان عمومی کشور در تهران، اظهارداشت: هیات مدیره انجمن بازوی مشورتی برای سازمان نظام پزشکی بوده است، بطوریکه نظرات فنی و کارشناسی انجمن پزشکان عمومی برای سازمان، قابل اعتنا و اعتبار بوده است.

وی با اعلام اینکه هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی کشور در این دوره گام های بلندی در مسیر حل مشکلات صنفی پزشکان عمومی برداشته است، افزود: حس پاسخگویی و مسئولیت پذیری، از ویژگی های هیات مدیره این دوره بوده است و می توان ادعا نمود که یکی از شفاف ترین ادوار انجمن پزشکان عمومی کشور همین دوره بوده است.

زالی ادامه داد: نگاه مبتنی بر عدالت محوری و اصرار بر پیگیری مطالبات صنفی، از دیگر ویژگی های هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی کشور در این بوده است، بطوریکه هر جایی حریم پزشکان عمومی آسیب می دید، امکان عقب نشینی از رسالت و جایگاه این صنف وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره از فعالیت انجمن پزشکان عمومی شاهد شکل گیری اصول استراتژیک بوده ایم که باید حفظ و پاسداری شود، گفت: بیشترین تعامل بین سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی کشور در این دوره بوده است.

زالی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی به شدت از برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مسیر توسعه نظام سلامت کشور دفاع می کند و معتقد است که طراحی روش های موازی در برنامه پزشک خانواده به صلاح نیست.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تاکید کرد: پزشکان عمومی باید در خط اول برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار داشته باشند.

سطح یک خدمات سلامت می بایست توسط پزشک عمومی به مردم ارائه شود
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران، گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات پیش روی نظام سلامت کشور، عملیاتی شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.


دکتر عزت اله گل علیزاده
نیز در مراسم بهره برداری از دفتر انجمن پزشکان عمومی ایران در تهران، اظهارداشت: هیات مدیره جدید انجمن با ۶ میلیون نقدینگی انجمن را تحویل گرفت و از همین رو نتوانست در روزهای ابتدایی فعالیت، برای انجمن ساختمانی تهیه کند.

وی از انجمن پزشکان عمومی ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین انجمن های پزشکی که بیشتر اعضا را دارد، نام برد و افزود: هیات مدیره انجمن در این دوره توانسته کارهای خوبی انجام دهد که از جمله می توان به طراحی ساختار مناسب، تشکیل کارگروه های مختلف، تشکیل شورای هماهنگی شعب انجمن، راه اندازی سامانه پیامکی و انتشار نشریه انجمن و توزیع آن در بین اعضا، همچنین راه اندازی کانال تلگرامی با ۱۵ هزار عضو، اشاره کرد.

گل علیزاده به راه اندازی سامانه ثبت اعضای انجمن پزشکان عمومی ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کارت عضویت اعضا به صورت الکترونیکی صادر می شود.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در ادامه به سایر اقدامات و همچنین فعالیت های انجمن در مسیر تثبیت جایگاه پزشکان عمومی کشور اشاره کرد و افزود: انجمن توانست در دوره قبل مجلس شورای اسلامی، فراکسیون طب عمومی را تشکیل دهد و همچنین پیشنهاد تاسیس شورای راهبردی طب عمومی در وزارت بهداشت که در شورای معاونین این وزارتخانه به تصویب رسیده است، از جمله تعاملات انجمن با نهادهای قدرت بوده است.

وی به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان تنها راه توسعه نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت در این دولت آنطور که باید و شاید نتوانست به این برنامه بپردازد، ولی ما معتقدیم طبق برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور، ناگزیر به گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع هستیم.

گل علیزاده افزود: تنها راهکار جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی به بیمه ها و جلوگیری از کسری بودجه سازمان های بیمه گر، گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

وی با اشاره به اهمیت نقش پزشکان عمومی در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: ما حاضریم هر تعداد نیروی انسانی برای اجرای این برنامه لازم باشد، در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم. زیرا، بر این باوریم که سطح یک خدمات سلامت می بایست توسط پزشک عمومی به مردم ارائه شود.

گل علیزاده با عنوان این مطلب که توانمندسازی پزشکان عمومی مصوبه دوره قبل وزارت بهداشت بوده است، ادامه داد: دعواهای صنفی زیبنده نظام سلامت نیست و تنها راه برون رفت از مشکلات پیش روی نظام سلامت کشور، عملیاتی شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

منبع: مهر



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان


عبارات مرتبط

مطلب پزشکان عمومی باید در خط اول نظام سلامت باشند در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :پزشکان عمومی باید در خط اول نظام سلامت باشند
http://mofidestan.ir/%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%ae%d8%b7-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d8%a8/




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مفیدستان:

عیدفطر96 عید فطر در نگاه فریقین شیعه و سنی چه دیدگاهی در مورد عید فطر دارند کتب حدیثی آنها درباره عید فطر چه میگوید

در این مقاله ابتدا به مفهوم لغوی و اصطلاحی عید پرداخته و سپس جایگاه عید سعید فطر در قرآن و روایات بر اساس منابع فریقین شیعه و سنی تبیین گردیده است
آن گاه به اعمال و آداب شب و روز این عید بزرگ از قبیل غسل, احیا شب عید, زکات فطره و برپایی نماز عید پرداخته و فلسفه تشریع این اعمال به ویژه نماز عید فطر توضیح داده شده است در پایان, گفتاری از عالم بزرگ اسلامی در لزوم اهتمام بیشتر بندگان نسبت به روز عید فطر جهت جلب هرچه بیشتر رحمت الهی ذکر شده است

مقدمه

۱٫ عید در لغت

در برخی از کتاب های لغت، این واژه در معانی: خوی گرفته هرچه باز آید از غم و اندیشه و مانند آن، روز فراهم آمدن قوم، مطلق روز جشن و روز مبارکی که در آن روز مردم شادی کنند و به یکدیگر تبریک گویند به کار رفته است.[۱]

ابن منظور در «لسان العرب» معتقد است که اصل واژه «عید» از عادت می باشد بدان جهت که مردم در روز عید عادت به جمع شدن کنار یکدیگر می نمایند.[۲]

اما در کتاب «الموسوعهٔالفقهیه» و برخی دیگر از کتاب های لغوی و تفسیری فریقین (شیعه و سنی) اصل واژه عید، عود (به معنای بازگشتن) ذکر گردیده است بدان سبب که این روز در هر سال تکرار گردیده و بازگشت می کند.[۳]

۲٫ عید در اصطلاح شریعت

باید گفت عید به معنای اصطلاحی، آن روزی است که در آن قوم و ملتی به موهبتی نائل شده باشند و این معنا سنتی بشری است که جهت بزرگداشت آن موهبت مهم و سرنوشت ساز هرسال تکرار می گردد. بدیهی است این مفهوم اصطلاحی با معنای لغوی عید، تناسب نیز خواهد داشت.

با تعریفی که از مفهوم اصطلاحی و لغوی عید بیان گردید جایگاه این واژه در شرع مقدس بیشتر روشن می گردد.

در این جا گفتار برخی از مفسرین فریقین را در تبیین معنای عید از منظر شرع مقدس بیان می کنیم:

هرچند برخی از عالمان مذهب اهل سنت[۴] عید اسلامی را منحصر در عید قربان و عید فطر دانسته اند اما از گفتار برخی دیگر از آنان استفاده می شود که عید، منحصر به این دو روز نبوده بلکه مفهومی گسترده در شریعت دارد.

مؤلف تفسیر «التحریر و التنویر» می گوید:

«جعل الله یوم الجمعه عید الاسبوع فشرع لهم اجتماع اهل البلا فی المسجد و سماع الخطبه لیعلموا ما یهمهم من اقامه شئوون دینهم و اصلاحهم

خداوند روز جمعه را عید هر هفته ای قرار داده است پس در این روز برای مردم مقرر نموده است که جمعیت هر شهری در مسجد جمع شده و خطبه جمعه را استماع کنند تا از مسائل مهمی که موجب اصلاح و برپایی امور دینیشان می گردد مطلع گردند».[۵]

ایشان ادامه می دهد که حتی روز نزول قرآن را که در شب قدر واقع گردیده است باید عید بدانیم:

«… و هذا تعلیم للمسلمین ان یعظموا ایام فضله ام الدینی و ایام نعم الله علیهم و هو مماتل لما شرع الله لموسی تفضیل بعض ایام السنین التی توافق ایاما حصلت فیها نعم عظمی من الله علی موسی قال الله تعالی: و ذکر هم به ایام الله – ابراهیم فینبغی ان تعدلیله القدر عید نزول القرآن

این چنین به مسلمانان تعلیم داده شده است که ایام با فضیلت دینیشان را که خداوند در آن ایام بدان ها نعمتی عنایت نموده است بزرگ شمارند و این آموزش شبیه احکامی است که خداوند در شریعت موسی برخی از ایام را که پیروانش به نعمتی عظیم نائل شده بودند عظیم شمارند و متذکر به آن ها باشند پس سزاوار است که لیلهٔ القدر نیز به عنوان عید نزول قرآن تلقی گردد».[۶]

مؤلف تفسیر «اضواءالبیان» نیز در بیان روایتی چنین می گوید:

«عن طارق بن شهاب قال: جاء رجل من الیهود الی عمر بن الخطاب فقال یا امیر المؤمنین انکم تقروون آیه من کتابکم لو علینا یا معشر الیهود نزلت لا تخذنا ذالک الیوم عیدا قال: وای ایه قال قوله: الیوم اکملت لکم دینکم فقال عمر: والله الاعلم الیوم الذی نزلت علی رسول الله و الساعه التی نزلت فیها علی رسول الله عشیه غرفه فی یوم الجمعه…

شخصی یهودی نزد عمر بن خطاب آمد و گفت: ای امیرالمؤمنین شما در کتابتان آیه ای را قرائت می کنید که اگر چنین آیه ای بر ملت یهود نازل می شد آن روز را عید خویش قرار می دادیم. عمر پرسید: کدام آیه؟ پاسخ داد آیه الیوم اکملت لکم دینکم… عمر گفت: به خدا قسم آن روزی که این آیه نازل شد را می دانم و ساعتی که این آیه بر پیامبر نازل گردید شب عرفه در روز جمعه بود».[۷]

علامه طباطبایی نیز همانند سائر مفسرین شیعی، اعیاد اسلامی را منحصر به دو عید قربان و عید فطر ندانسته و در تفسیر «المیزان» می فرماید:

عید در نزد هر قوم و ملتی، هر روزی است که مردم به موهبتی خاص نائل گردیده باشند.[۸] بر این اساس می توان ایام ذیل را از اعیاد مهم اسلامی تلقی نمود:

عید مبعث که پیامبر اعظم به مقامی بلند و عظیم نائل گردیده است.

عید فطر که تحولی سازنده در افکار و عقاید انسان صورت می گیرد.

عید قربان که یادآور تحولی شگفت در مقام والای ابراهیم می باشد.

ولادت رهبری از رهبران الهی نظیر ولادت اهل بیت (ع)

در تأیید مفهوم عامی که از عید در نگاه شرع مقدس ذکر گردید می توان به آیه شریفه ۱۱۴ سوره مائده نیز تمسک نمود. در این آیه شریفه واژه عید نسبت به روز نزول مائده آسمانی که موهبتی ویژه از ناحیه خداوند متعال به عیسی (ع) و پیروانش بود اطلاق گردیده است.

«اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَهًٔ مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا

خداوندا فرو فرست بر ما خوانی از آسمان تا برای همه ما از اولین و آخرین عیدی باشد».

نکته مهم آنکه در این آیه شریفه کلمه عید به عنوان فلسفه و علت برای نزول مائده آسمانی آمده است. به دیگر سخن فلسفه نزول مائده آسمانی، اطمینان قلب و زدودن وساوس نفسانی و تقرب بیشتر به ساحت الهی بود.[۹] بدیهی است عید بودن چنین روزی نیز که هر سال تکرار می گردد همین ویژگی ها را خواهد داشت.

در روایات دیگر نیز که از اهل بیت (ع) وارده شده است واژه عید به مواردی اطلاق گردیده است که انسان به مرتبتی از کمال یا تقرب الهی نائل آمده باشد. سخن معروف حضرت امیرالمؤمنین که فرمود:

«کُلَّ یَوْمٍ لَا أَعْصِی اللَّهَ فِیهِ فَهُوَ عِید

هرروزی که در آن معصیت الهی انجام نشود روز عید است».

باید ناظر به همین معنای عام داشت.

۳٫ جایگاه عید فطر در قرآن و روایات

بیشتر مفسرین شیعه و سنی آیات شریفه «قد افلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی» را منطبق بر عید سعید فطر (زکات فطره و نماز عید فطر) دانسته اند. مفهوم این دو آیه شریفه آن است که فلاح و رستگاری مبتنی بر برگزاری اعمال بزرگی است که در روز عید فطر انجام می پذیرد که عبارت است از پرداخت زکات فطره و برپایی نماز عید و این خود بیانگر عظمت چنین روزی خواهد بود.[۱۰]

در روایات متعدد نیز از عید فطر به عنوان «یوم الجوایز» یاد شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: وقتی اول شوال فرامی رسد منادی ندا بر می آورد ای مؤمنان اول صبح به سوی جایزه هایتان بشتابید. سپس فرمود: ای جابر جوایز خداوند همانند جایزه های پادشاهان نیست. آن گاه فرمود: این روز، روز جایزه است.[۱۱]

در «مجمع الزوائد» هیثمی از نبی اکرم (ص) روایت شده است که آن حضرت فرمود:

در روز عید فطر ملائکه الهی در مسیر راه ها قرار گرفته و ندا می کنند به سوی پروردگار کریم بشتابید همانا شما مسلمانان به عبادت شب امر شده پس آن را بجا آوردید؛ به روزه گرفتن در روز مأمور شده پس آن را نیز بجا آورده و اطاعت نمودید. پس به سوی اخذ جوایز خویش اقدام نمایید. پس آن گاه که روزه داران ماه رمضان، نماز عیدشان را بجا آوردند منادی ندا می دهد که آگاه باشید پروردگارتان همه شما را مشمول مغفرت خویش قرار داد پس به سوی سرمایه های خویش برگردید پس امروز روز جایزه است و این نام گذاری عید فطر به یوم الجائزه در آسمان صورت گرفته است.[۱۲]

از طرفی دیگر در کلمات گهربار امیرمؤمنان علی (ع) عید فطر تنها به کسانی اختصاص یافته که موفق به پیمودن مسیر مسابقه عبادت در ماه رمضان گردیده و نشان قبولی را از ناحیه خداوند دریافت نموده اند:

«إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ»[۱۳]

« إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ مَنْ غَفَرلَه»[۱۴]

و فرزند بزرگوارشان امام حسن (ع) نیز غافلان از این مائده عظیم را بی نصیب از برکات عید فطر می داند. آن حضرت در روز عید فطر وقتی عده ای را دید که می خندیدند و بازی می کردند رو به همراهان خود نموده و فرمود:

خدای عزوجل ماه رمضان را آفرید تا میدان مسابقه ای برای خلقش باشد که در آن با طاعت و رضایت او با یکدیگر مسابقه بدهند. عده ای سبقت گرفته و سعادتمند شدند و عده ای عقب افتاده و ناامید شدند. شگفت از کسی که در این روز می خندد و بازی می کند روزی که نیکوکاران در آن پاداش یافته و کوتاهی کنندگان زیان می بینند. به خدا سوگند اگر پرده ها فرو افتد نیکوکار می اندیشد که چرا بیشتر عمل نیک انجام نداده و بدکار می گوید چرا بد می کردم و از شانه کردن مو و صاف کردن لباس خود بازمی ماند.[۱۵]

در کلمات برخی از دانشمندان نیز فلسفه تشریع عید فطر و نیز عید قربان متذکر نمودن بشر به قیامت و حوادث عظیم در آن روز بیان گردیده است چنانکه مؤلف «روضهٔ الواعظین» می گوید:

«حکمت تشریع عید فطر و عید قربان، یادآوری قیامت و مواقف آن است به دلیل مشابهت هایی که بین این ایام و قیامت وجود دارد. پس در شب عید فطر به یاد شبی باش که صبح آن روز قیامت واقع می گردد سپس وقتی صدای طبل و کوس و بوق را شنیدی نفخ صور را به یادآور چنانکه خداوند می فرماید: “وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا” پس وقتی در روز عید جهت اقامه نماز عید از خانه ای خارج می گردی به یاد روزی باش که از دنیا به سوی آخرت می شوی و روز خروجت را از قبر به سوی محشر به یاد آور».[۱۶]

بنابراین عید فطر بزرگداشت یک روز و تکرار یک خاطره نبوده بلکه واقعیتی است که هر سال در اول ماه شوال عده بسیاری از بندگان خداوند که در مسابقه عبادت ماه رمضان تلاش نموده اند موفق به اخذ جوایز و درجات عالی می گردند از این رو عید فطر تنها به کسانی اختصاص خواهد داشت که تن به عبودیت الهی داده و خالصانه سر به آستان معبود نهادند و آنان که بی تفاوت از کنار این مائده عظیم الهی عبور نموده و یا تنها به ظواهر برخی عبادات بسنده کردند از حقیقت این عید محروم خواهند بود.

نکته مهم دیگری که از مجموعه روایات ذکر شده در زمینه حقیقت و جایگاه عید فطر استفاده می گردد این است همان طور که گروه های مختلف انسان ها در قیامت در اثر عملکرد دنیوی شان از یکدیگر متمایز خواهند بود در دنیا نیز مواضع مختلف انسان ها نسبت به عید فطر از یکدیگر متمایز می باشد. در این زمینه گفتار ارزنده معلم اخلاق و عرفان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بیان می کنیم.

ایشان گروه های مختلف مردم را در برابر این عید به پنج دسته تقسیم نموده و می فرماید:

«عده ای روزه را تکلیفی بیشتر ندانسته و فقط با خودداری از خوردن و نوشیدن و زنان، خود را به مشقت می اندازند اما اعضای بدن خود را از گناهان حفظ نکرده و با دروغ و غیبت روزه خود را نقض کرده و با تهمت، افترا و… روزه خود را از بین می برند. چنین کسانی اگر در عید به عنایت خدای متعال خوش گمان بوده و در مکان نمازگزاران، خود از پروردگارشان آمرزش بخواهند شاید خداوند متعال هنگام اعطای جوایز، آنان را نیز مورد آمرزش خود قرار داده و با فضل خود بعضی از پاداش های خود را نصیب آنان می نماید».

آن گاه در مورد دسته دوم که موقعیت برتری نسبت به دسته اول دارند می فرماید:

«دسته ای نیز می دانند که این خداست که بر آنان منت داشته؛ و روزه ای کامل است که همراه با بازداشتن اعضای بدن باشد. از این رو مواظب اعضای بدن خود نیز هستند اما گاهی خلافی از آنان سرزده و با بیم و امید مرتکب گناهی می گردند. کارهای خوب و بد را به هم مخلوط نموده و با ترس و خجالت، حیا و امیدواری وارد عید می شوند. خداوند، آمرزش، پاداش و تبدیل گناهان را به کارهای نیک به آنان وعده داده و با عطایای خود، پاداش عبادت های آنان را به طور کامل و به گونه ای که بالاتر از آرزویشان باشد به آنان عنایت می کند».

آن گاه در مورد دسته سوم که فرجام نگران کننده ای برای آنان وجود دارد می فرماید:

«گروهی از روی عادت و با غفلت روزه گرفته و در ماه رمضان نیز مانند سایر ماه ها در غفلت به سر برده مرتکب گناهان شده و از روی عادت نیز وارد عید می شوند. سرنوشت این گروه به خواست خداوند بستگی دارد ممکن است عنایت خداوند شامل حال آنان شده و فقط به خاطر فرارسیدن عید یا به جهت کرامت بعضی از اعمال نیکوکاران آنان را مورد آمرزش خود قرار دهد یا بدی کردارشان، آنان را از رحمت خداوند خارج نموده و به ورشکستگان ملحق شوند».

سپس نسبت به مرتبت و جایگاه رفیع گروه چهارم اشاره می کند و می فرماید:

«دسته ای ندای خداوند را در این ماه لبیک گفته و با تمام توان در مراقبت دستورات الهی تلاش کرده و برای به دست آوردن رضای خدای متعال در پی به دست آوردن تمام خیرات هستند و عبادات زیادی به جای می آوردند در حالی که دل های آنان به سبب آگاهی خود به کوتاهی در شکرگزاری نعمت، ترسان بوده و قدر منت خداوند متعال بر آنان به خاطر اجازه نزدیکی به او و خدمت و عبادت او را می دانند. خداوند متعال هم خدمت آنان را قبول، از سعی آنان تشکر می کند و با کرامت ها و انواع عنایات خود آنان را پاداش می دهد. با هدایت های بیشتر آنان را بزرگ داشته با نور قرب آنان را می پوشاند و آنان را به دوستان برگزیده اش ملحق می کند».

ایشان در پایان این قسمت مقام رفیع گروه پنجم را که با جدیت تمام، گوی سبقت را از همگان ربوده و با زدودن حجاب های ظلمانی به پروردگارشان متصل گشته اند این چنین بیان می کند:

«گروهی نیز ندای خداوند متعال، سختی گرسنگی و شب زنده داری را برای آنان از بین برده با اشتیاق و شکرگزاری حتی با شادمانی و مستی با آن روبه رو شده برای رفتن و مسابقه جدیت به خرج داده با روح و عقل خود به خوبی خطاب خدای متعال را اجابت می کنند، برای از بین بردن حجاب، با بذل جان، همت کرده و با قرب به او به مراد رسیده و به پروردگارشان متصل شده اند. پروردگارشان آنان را به خوبی پذیرفته، نزدیک کرده و در پناه خود در جایگاه صدق به همراه دوستان و برگزیدگانش می نشاند، با جام لبریز خود آنان را سیراب کرده و به زیبایی، نور، شادمانی و سروری می رسند که کسی توان آنان را نداشته، چشمی آن را ندیده و کسی از آن چیزی نگفته است».[۱۷]

نتیجه آنکه عید فطر در نگاه شریعت، زمان آشکار شدن آثار اعمال ماه رمضان و اعطای پاداش به سالکان کوی دوست می باشد. از طرفی دیگر عید فطر همانند قیامت متناسب با ظرفیت و استعداد و عملکرد انسان ها بوده و در آن روز هرکس در مرتبت جایگاه واقعی اش خواهد بود.

۴٫ اعمال و آداب عید فطر

اعمال بسیاری در منابع روایی و فقهی فریقین بیان گردیده که نشانه اهتمام فوق العاده پیشوایان الهی به عظمت آن است:

الف. اعمال و آداب شب عید فطر

در اهمیت شب عید فطر همین بس که در برخی روایات از آن، هم تراز با شب قدر یاد شده است. از امام سجاد (ع) روایت شده است که فرمود:

این شب، کمتر از آن یک شب یعنی شب قدر نیست.[۱۸]

برخی از مستحبات این شب عظیم را از کتاب «الموسوعهٔ الفقهیه» بیان می کنیم:

احیاء در شب عید فطر و اشتغال به عبادت الهی از نماز و ذکر و تلاوت قرآن و تکبیر و تسبیح و استغفار به دلیل حدیث نبوی که فرمود:

«مَنْ أَحْیَا لَیْلَهَٔ الْفِطْرِ وَلَیْلَهَٔ الأَضْحَی لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوْتُ الْقُلُوْبُ».

غسل شب عید

تزیین و تنظیف لباس و بدن و پوشیدن لباس زیبا و مسواک زدن به دلیل روایتی که ابن عباس نقل می کند که:

«کان رسول الله یلبس فی العیدین بردی حبره» و از قول مالک آمده است که: از اهل علم شنیدم که استفاده از عطر و زینت را در هر عیدی مستحب می دانند و امام در این امر، اولی و احق است چون او در بین مردم مورد توجه است.[۱۹]

علاوه بر اعمال ذکرش در منابع شیعی[۲۰] آداب دیگری نیز ذکر شده است که برخی از آن ها عبارتند از:

خواندن دعا به هنگام دیدن هلال ماه شوال نظیر دعای امام سجاد (ع) در هنگام استهلال:

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَرْضَی مَنْ طَلَعَ عَلَیْهِ، وَ أَزْکَی مَنْ نَظَرَ إِلَیْهِ، وَ أَسْعَدَ مَنْ تَعَبَّدَ لَکَ فِیهِ، وَ وَفِّقْنَا فِیهِ لِلتَّوْبَهِٔ، وَ اعْصِمْنَا فِیهِ مِنَ الْحَوْبَهِٔ، وَ احْفَظْنَا فِیهِ مِنْ مُبَاشَرَهِٔ مَعْصِیَتِکَ وَ أَوْزِعْنَا فِیهِ شُکْرَ نِعْمَتِک‏»[۲۱]

خارج نمودن زکات فطره. این عمل طبق روایات موجب تمامیت روزه است و ندادن آن به معنای تضییع اعمال ماه رمضان خواهد بود.

هم چنین مقدم داشتن این عمل بر نماز عید و مبتنی نمودن فلاح و رستگاری بر آن اهمیت فوق العاده آن را بیان می دارد. چنان که در قرآن کریم می خوانیم:

«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی»[۲۲]

در کتاب «موطا» ابن مالک نیز روایات متعددی نقل شده است که لازم است قبل از خواندن نماز عید، زکات فطره داده شود.[۲۳]

ب. اعمال و آداب روز عید فطر

۱٫ غسل:

از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که قبل از ایراد خطبه های نماز عید، غسل می نمود.[۲۴]

در روایتی از ابن عباس و فاکهٔ بن سعد نقل می کند که:

«إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ کَانَ یَغْتَسِلُ یَوْمَ الْفِطْرِ و الأَضْحَی»[۲۵]

۲٫ افطار نمودن قبل از خروج از منزل:

مبنای این حکم، روایاتی است که در زمینه آن وارد شده است از جمله آن که در روایتی می خوانیم:

«کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع لَا یَأْکُلُ یَوْمَ الْأَضْحَی شَیْئاً حَتَّی یَأْکُلَ مِنْ أُضْحِیَّتِهِ وَ لَا یَخْرُجُ یَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّی یَطْعَمَ وَ یُؤَدِّیَ الْفِطْرَهَٔ»[۲۶]

امام صادق نیز فرمود:

«اطْعَمْ یَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ إِلَی الْمُصَلَّی»[۲۷]

مؤلف کتاب تفسیر «الشعراوی» نیز ذیل آیه شریفه: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» می گوید:

«ولنا فی رسول الله اسوه حسنه فقد نهی عن صوم عید الفطر لان عید الفطر سمی کذلک لانه یحقق بهجه المشارکه نهایه الصوم و اجتیاز الاختبار فلایصح فیه الصوم

برای ما رفتار و گفتار پیامبر الگویی نیکو است پس آن حضرت از روزه عید فطر نهی نمود پس افطار لازم است چون عید فطر را بدان جهت به این نام نهادند که در آن افطار است پس عید فطر سبب تحقق سُرور مسلمانان در پایان ماه مبارک خواهد بود. پس روزه در آن صحیح نیست».[۲۸]

۳٫ رفتن به مصلی:

در این مرحله حساس، بنده مطیع الهی، خود را آماده اخذ جایزه که برترین آن لقاء الله است می نماید. پیامبر در روز عید فطر خطاب به مؤمنین فرمود: در چنین روزی منادی از آسمان ندا می دهد که:

«أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَی جَوَائِزِکُم»[۲۹]

دقت در دعاهای وارده برای چنین روزی حاکی از آن است که خروج انسان جهت برپایی نماز عید به معنای ورود به ساحت مقدس باری تعالی است از این رو باید مراقبت های ویژه از خود داشته و حق ادب را در محضر ربوبی رعایت کند. عبد در این هنگام خود را آماده باریابی به مجلسی می نماید که حضارش با نیکوترین صورت و سیرت در بارگاه ربوبی به او می نگرند از این رو اگر بین او و حاضران سنخیتی نباشد چگونه توان حضور در آن مجلس نورانی را خواهد داشت؟ آیا نشستن در چنین مجلسی چیزی جز شرمندگی و خارج شدن را به دنبال خواهد داشت؟

امام علی (ع) نیز در تشبیهی زیبا از روزه داران می خواهد که در هنگام خروج از منزل و رفتن به سوی مصلی به یاد قیامت بوده و خود را در برابر دستگاه عدل الهی قرار دهند و آن گاه منتظر نتایج اعمال خویش گردند:

ای مردم این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مأیوس و ناامید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامت دارد. پس با خروج از منازل و رهسپاری به سوی جایگاه نماز عید، خروجتان از قبر و رفتنتان را به سوی پروردگار، به یاد آورید و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگارتان را یاد کنید و با بازگشت به سوی منازل خود بازگشتنتان به سوی منازلتان در بهشت برین را متذکر شوید. ای بندگان خدا کم ترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید: هان بشارتتان باد ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.[۳۰]

۴٫ گفتن تکبیر در روز عید فطر:

در منابع روایی و فقهی فریقین نسبت به تکبیرات در روز عید تأکید زیادی شده است به گونه ای که دستور داده شده است از صبح روز عید فطر، به هنگام رفتن به سوی مصلی، در مصلی، در بین نماز، بعد از اتمام نماز، این تکبیرات شایسته است گفته شود و برخی نظیر مذهب حنفی تکبیرات حتی پس از اتمام نماز عید را واجب می دانند.[۳۱]

تکبیرات وارد شده در عید فطر بدین شکل می باشد:

«الله اکبر الله اکبر و لله الحمد و الحمد لله علی ما هدینا و له الشکر علی ما اولانا»

۵٫ خواندن نماز عید فطر:

باید گفت تشریع نماز عید، آن هم در زیر آسمان، جهت بسط رحمت الهی به بندگان است. سیدبن طاووس در «اقبال الاعمال» فلسفه این حکم را چنین بیان می کند:

«آسمان به منزله کعبه دعا است و این به واسطه ساکنان آن اعم از فرشتگان و ارواح پیامبران است و نیز آسمان جایگاه بلند و در گشوده شدن روزی ها و آرزوها و محل نزول وحی و تدبیر امور است. خداوند می فرماید: “وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ” روزی شما و آنچه بدان وعده داده می شوید در آسمان است بنابراین بین آمدن و ایستادن بر درگاه خدا که این ویژگی ها را دارد بیشتر موجب اجابت دعا و برآورده شدن حوائج است».[۳۲]

بنابراین شایسته است بندگان جایگاهی را که در آن قرار گرفته اند غنیمت شمرده و با حسن ظن بیشتری با خدای خویش مواجه گردند. امام صادق (ع) فرمود: آن گاه که در مصلی قرار گرفتی پس به سمت قبله ایستاده و بعد از تکبیر، این چنین با خدای خود سخن بگو:

« اللَّهُمَّ انی عبدک وَ ابْنِ عبدک هَارِبُ منک الیک اتیتک وَافِداً الیک تَائِباً مِنْ ذنویی الیک زَائِراً وَ حَقُّ الزَّائِرِ علی الْمَزُورِ التحفه فَاجْعَلْ تحفتی منک وَ تحفتک لی رضاک وَ الجنه

خداوندا من بنده تو و فرزند بنده تو هستم و از تو به سوی تو گریخته ام و به درگاه تو روی آورده ام در حالی که بر تو وارد شده ام و از گناهانم به سوی تو توبه نموده ام آهنگ تو را کرده ام و زائر تو هستم و حق زائر بر زیارت شونده این است که به او هدیه دهد پس تحفه من از خود و هدیه خود برای من را خشنودیت و بهشت قرار بده».[۳۳]

هرچند در حکم خواندن نماز عید در مذاهب اسلامی اختلافاتی وجود دارد اما اغلب به رجحان و استحباب مؤکد آن قائلند چنان که در مذهب مالکی و شافعی آمده است که این نماز مستحب مؤکد است اما مذهب حنفی آن را واجب می داند به دلیل آنکه پیامبر اکرم (ص) بر خواندن آن مداومت داشت و نیز به دلیل آنکه این نماز به جماعت خوانده می شود و اگر این نماز مستحب بود جماعتش صحیح نبود. ولی در مکتب حنابله این نماز وجوب کفایی است به دلیل آیه شریفه: «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»[۳۴]

در مذهب تشیع نیز بین فقیهان در وجوب یا استحباب آن اختلاف بوده و اغلب آن را مستحب می دانند.[۳۵]

همچنین در کیفیت تشریع نماز عید بین مذاهب اسلامی اختلافاتی جزئی وجود دارد که در کتب فقهیه بیان گردیده است.

در «موطا» ابن مالک آمده است که پیامبر در نماز عید فطر سوره «ق وَ الْقُرْآنِ الْمَجیدِ » و سوره «اقْتَرَبَتِ السَّاعَهُٔ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ» را قرائت می نمود[۳۶] ولی در کتاب «المدونه الکبری» از قول مالک نقل شده است که سوره «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحَیهَا» و سوره «اعلی» قرائت می گردد.[۳۷]

عالمان شیعی نیز قائلند که در رکعت اول بعد از حمد سوره «والشمس» و در رکعت دوم سوره «اعلی» بهتر است خوانده شود.

در تعداد تکبیرات وارده در اثنای نماز عید فطر بین مذاهب اسلامی اختلافاتی وجود دارد برخی قائل به ۷ تکبیر در رکعت اول و ۵ تکبیر در رکعت دوم و برخی ۶ تکبیر در رکعت اول و ۵ تکبیر در رکعت دوم بوده و برخی نیز فتاوای دیگری را در کتاب هایشان بیان نموده اند.[۳۸]

به طور کلی می توان گفت اصل نماز عید فطر در تمامی مذاهب اسلامی شبیه به یکدیگر بوده و تنها در برخی جزئیات بینشان اختلافاتی وجود دارد.

در قنوت نماز عید بر اساس روایاتی که در منابع شیعی وجود دارد و خواندنش نیز مستحب است نمازگزار در ابتدا خداوند متعال را با عالی ترین صفاتش این گونه مورد ستایش قرار می دهد:

«اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَهِٔ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَهِٔ وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِٔ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ …»

آن گاه جهت جلب رحمت بی انتهای الهی خواسته اش را این چنین از درگاه باری تعالی مسألت می کند:

« اللَّهُمَّ انی أَسْئَلَکَ خیر ماسئلک بِهِ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اعوذبک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الْمُخْلَصُونَ»

در این فراز گویا عبد، خود را عاجز از اظهار خواسته های حقیقی اش دیده و برای کسب اطمینان کامل از رحمت، دعوات خود را در جمع اولیای صالح و مخلص الهی قرار داده و از زبان آن ها از خدایش می خواهد که: خدایا از تو همان چیزی را به عنوان پاداش این روز می خواهم که بندگان صالحت همان را از تو در چنین روی مسألت می کنند و نیز به تو پناه می برم از همه اموری که بندگان صالح و مخلصت در آن ها به تو پناه می برند.

در پایان مقاله قسمتی از سخنان عارف و عالم بزرگ اسلامی سیدبن طاووس را در لزوم توجه عید به عظمت جایگاهی که در آن قرار گرفته است را بیان نموده تا با اعتماد بیشتر به حضرت حق بتواند رحمت بیشتری را به سوی خودش جلب کند:

«باید بر روی دل و دیده او انوار اعتماد بر آمرزش نمودار گردد زیرا هرگاه پادشاه بر بردگانش وعده بخشش بدهد و با این حال ببیند که آن ها با وجود اطمینان به اینکه پادشاه به وعده هایش عمل خواهد کرد باز هم در حد توان خود به سپاس و ستایش او نمی پردازند قطعاً چنین بندگانی خود را به خطر انداخته اند… وقتی خدایی که به ایمنی بخشی او اعتماد داری تو را امان داد ایمن شو اگرچه گناه همه جهانیان را داشته باشی و هرگاه تو را به گمان نیک به بخشش خود و اعتماد بر وفا کردن به وعده هایش فراخواند هرچه بیشتر به او اعتماد کن و در این حال اگر شرافت و وسیله ای برای جلب اقبال و توجه خداوند به خود نداشتی… به زودی درخت حسن ظن و اعتقاد تو به معاد بار نشسته و میوه های نیکبختی و یاری خدا در دنیا و آخرت را از آن خواهی چید».

نتیجه گیری

از مجموع آیات قرآن کریم و روایات شریف که بر اهمیت و عظمت روز فطر تأکید دارند و نیز از اعمالی که برای شب و روز این عید بزرگ مسلمانان شمرده شده برمی آید که روزه داران و دیگر مسلمانانی که به جهت داشتن عذر، موفق به روزه نشده اند باید خود را برای ورود به چنین روز باعظمتی آماده سازند و پاداش یک ماه مجاهدت خود را پس از دادن فطریه و به جا آوردن نماز از خداوند مسألت نمایند.

[۱] لغت نامه دهخدا، ج۱، ص۲۴ و۱۴۵

[۲] لسان العرب، واژه عید

[۳] موسوعهٔ الفقهیه، ج۳۱، ص۱۱۴، المیزان، ج۶، ص۲۳۵، تفسیر قرطبی، ج۶، ص۳۶۸، مجمع البحرین، ج۳، ص۳۷۴، فتح القدیر، ج۲، ص۹۳

[۴] ر. ک به: الموسوعهٔ الفقهیه، ج۳۱، ص۱۱۴

[۵] التحریر و التنویر، ج۲، ص۱۶۴

[۶]

[۷] اضواء البیان، ج۸، ص۳۹۲ ایشان این روایت را از صحیح بخاری، مسلم و سنن ترمذی نقل کرده اند

[۸] تفسیر المیزان، ج۶، ص۲۳۵

[۹] نهج البلاغه، حکمت ۴۲۸

[۱۰] این مطلب از آیه شریفه ۱۱۳ سوره مائده: «قالوا نرید ان ناکل منها و تطمئن قلوبنا و نعلم ان قد صدقتنا و نکوئل علیها من الشاهدین» استفاده می گردد.

[۱۱] مجمع الزوائد، ج۲، ص۲۰۱، المعجم الکبیر، ج۱، ص۲۲۶

[۱۲] شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۲۳ و کنزالعمال، ج۸، ص۵۹۰

[۱۳] نهج البلاغه، حکمت ۴۲۸

[۱۴] مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۴، ص۳۲۶

[۱۵] شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۴

[۱۶] روضه الواعظین، ص۳۵۳

[۱۷] ر. ک به: المراقبات ترجمه ابراهیم محدث، صص۳۳۴-۳۳۷

[۱۸] اقبال الاعمال ترجمه محمد روحی

[۱۹] الموسوعهٔ الفقهیه، ج۳۱، صص۱۱۵-۱۱۶ اقبال الاعمال، ج۱، ص۴۵۷، در وسائل الشیعه، ج۸، ص۸۷ در حالات امام حسن نقل شده است که شب عید فطر را تا صبح احیا می گرفت.

[۲۰] جهت توضیح بیشتر ر. ک به: اقبال الاعمال، ج۱، ص۴۵۷

[۲۱] صحیفه سجادیه، دعای ۴۳

[۲۲] قرآن کریم، سوره اعلی، آیه۱۴

[۲۳] الموطا، ج۱، ص۲۸۵

[۲۴] الموطا، ج۱، ص۱۷۷

[۲۵] الموسوعهٔ الفقهیه، ج۳۱، صص۱۱۵-۱۱۶

[۲۶] حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۷، ص۴۴۴، الموطا، ج۱، ص۷۸

[۲۷] کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، ج۴، ص۱۶۸

[۲۸] تفسیر الشعراوی، ج۱، ص۴۶۸

[۲۹] شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۲۳

[۳۰] محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج۷، صص۱۳۱-۱۳۲

[۳۱] ر. ک به: الموسوعهٔ الفقهیه، ج۳۱، ص۱۱۵ لازم به تذکر است که در تعداد تکبیرات وارده به ویژه در نماز عید بین مذاهب اسلامی اختلافاتی وجود دارد.

[۳۲] اقبال الاعمال، ص۴۹۴

[۳۳] الموسوعهٔ الفقهیه، ج۳۱، ص۱۱۴

[۳۴] جهت تفصیل بیشتر ر. ک به: العروهٔالوثقی

[۳۵] الموطا، ج۱، ص۱۸۰

[۳۶] المدونهٔالکبری، ج۱، ص۱۶۸

[۳۷] الموطا، ج۶، ص۱۷۷

[۳۸] جهت تفصیل بیشتر ر. ک: به کتاب های: تحفهٔ الفقهاء، ج۱، ص۱۶۵، رساله ابی زید، ص۲۴۵، مبسوماسر حسنی، ج۲، ص۳۷؛ و منابع روایی شیعه: اصول کافی، ج۴، ص۴۵۹، من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۵۰۴، تهذیب الاحکام، ج۳، ص۱۳۰ و نیز جمله تراثنا، ج۱۶، ص۲۱۴

سیدمصطفی حسینی

فصلنامه علمی تخصصی حبل المتین.دوره اول، ویژه نامه ماه رمضان، تابستان ۱۳۹۱، صفحه ۱۱۹-۱۲۹



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

مطلب عیدفطر۹۶/ عید فطر در نگاه فریقین/ شیعه و سنی چه دیدگاهی در مورد عید فطر دارند؟ کتب حدیثی آنها درباره عید فطر چه میگوید؟ در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :عیدفطر۹۶/ عید فطر در نگاه فریقین/ شیعه و سنی چه دیدگاهی در مورد عید فطر دارند؟ کتب حدیثی آنها درباره عید فطر چه میگوید؟
http://mofidestan.ir/%d8%b9%db%8c%d8%af%d9%81%d8%b7%d8%b196-%d8%b9%db%8c%d8%af-%d9%81%d8%b7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d9%86%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%82%db%8c%d9%86-%d8%b4%db%8c%d8%b9%d9%87-%d9%88-%d8%b3%d9%86/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


جمعه 2 تیر 1396 :: نویسنده : نویسنده



مفیدستان:

نگاهى به پنج صعود تیم ملى فوتبال ایران به جام‌جهانى


صعود کردیم!


کودک و نوجوان > فرهنگی – اجتماعی – ورزش> على مولوى:
صعود کردیم! قوی و مقتدر؛ به‌عنوان تنها تیمی که در مرحله‌ی مقدماتی گل نخورده به جام‌جهانی پا می‌گذاریم. تیم کی‌روش آن‌قدر خوب و راحت به جام‌جهانی رسیده که عادت نداریم!

اگر امروز نوجوان باشید یادتان نمی‌آید گزارشگرانی را كه در چند دهه‌ی گذشته به تناوب فریاد می‌زدند «توی دروازه… غفور جهانی… در جام‌جهانی»، «خداداد عزیزی، باز هم روی زمین… باز هم روی زمین توپ رو وارد دروازه می‌كنه»، «چه‌كسی گل می‌زنه!… محمد نصرتی»، «قوچان‌نژاد… توی دروازه… توی دروازه… گل برای ایران» چه احساسی داشتند. شاید درك نكنید روزی را كه روزنامه‌ها نوشتند «در یك لحظه وزن كره‌ی زمین سبك شد، چون ۶۰ میلیون ایرانی با هم به هوا پریدند!»، ما چه احساسی داشتیم. شاید سال‌های بعد كه قرار است جام‌جهانی با ۴۸تیم برگزار شود، دیگر هیچ‌وقت آن هیجان‌ها و اضطراب‌ها را تجربه نكنیم. اما حالا این‌جاییم؛ با بهترین تیم ایران در مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی كه امیدوارم بهترین تیم ایران در تاریخ جام‌جهانی هم باشد. حالا فرصت خوبی است كه كمی به گذشته نگاه كنیم و ببینیم برای این‌كه بهترین مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی باشیم، چه راه‌هایی را رفته‌ایم.

* * *

اولین دوره‌ی جام‌جهانی، یعنی جام‌جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه، در واقع کاملاً هم جهانی نبود! این جام در حالی با حضور ۱۳ تیم برگزار شد که تنها چهار تیم اروپایی فرانسه، بلژیک، رومانی و یوگسلاوی به همراه تیم‌های آرژانتین، برزیل، بولیوی، پرو، پاراگوئه، اروگوئه، شیلی‌، مکزیک و آمریکا در آن حضور داشتند و خبری از سایر کشورها و قاره‌ها نبود. علت اصلی این موضوع، فاصله‌ی اروگوئه نسبت به دیگر کشورها بود که امکان سفر به آن‌جا برای همه‌ی كشورها فراهم نبود. این روند، به‌نوعی تا بعد از جنگ‌جهانی دوم ادامه داشت و در سال ۱۹۵۴ میلادی، کره‌ی جنوبی به‌عنوان اولین کشور آسیایی به این رقابت‌ها قدم گذاشت و با دو شکست و ۱۶ گل خورده، در رده‌ی آخر جام جای گرفت.

اما اولین حضور تیم ملی ایران در مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی به جام ۱۹۷۴ آلمان بر می‌گردد. ایران در آن‌ دوره در مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی، با چهار پیروزی، یک تساوی و یک شکست، از بین‌ تیم‌های سوریه، کره‌ی شمالی و کویت، به‌عنوان تیم اول گروه‌ب به مصاف استرالیا در بازی حذفی رفت. ایران بازی رفت را سه بر صفر واگذار کرد و در بازی برگشت، با دو گل «پرویز قلیچ‌خانی» حریفش را شکست داد و در مجموع دو دیدار از راه‌یابی به جام‌جهانی باز ماند.

اما در دوره‌ی بعد، تیم ملی ایران كه سه‌ دوره‌ی متوالی قهرمان آسیا شده بود، فقط به یك چیز فكر می‌كرد؛ صعود به جام جهانی. ایران با ستارگانش تیم‌های عربستان سعودی، سوریه، عراق، کره‌ی جنوبی، کویت و هنگ‌کنگ را شكست داد و با گل خاطره‌انگیز «غفور جهانی» دربرابر استرالیا به‌عنوان تنها نماینده‌ی آسیا و اقیانوسیه به جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین پا گذاشت.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۸۲

در اولین حضور ایران در جام‌جهانی با یک تساوی در برابر اسکاتلند و دو شکست در برابر هلند و پرو، كارنامه‌ی تیم ما بسته شد. در این رقابت‌ها «ایرج دانایی‌فر» در ۲۷ سالگی اولین گل تاریخ تیم ملی ایران در جام‌جهانی را وارد دروازه‌ی اسکاتلند کرد و در بازی سوم، «حسن روشن» دروازه‌ی تیم پرو را باز کرد تا ایران با دو گل زده، هشت گل خورده و یک امتیاز در بین ۱۶ تیم جام، در رده‌ی چهاردهم بایستد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی، تیم ایران تا بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۰ امکان حضور در این مرحله را پیدا نکرد و در بازی‌های مقدماتی آن‌سال با امتیاز برابر با چین، به‌خاطر تفاضل گل کم‌تر از صعود به دور بعد باز ماند. مرحله‌ی مقدماتی سال ۱۹۹۴ هم برای ایران خوش‌یُمن نبود و این تیم در مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی، بعد از تیم‌های عربستان سعودی، کره‌ی جنوبی، ژاپن و عراق در رده‌ی پنجم جای گرفت و باز هم نتوانست به جام‌جهانی صعود كند.

مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، یکی از سخت‌ترین دوره‌های حضور ایران بود. ایران با شکست سوریه، قرقیزستان و مالدیو به دور دوم مرحله‌ی مقدماتی رفت اما در این دور، بعد از عربستان سعودی در رده‌ی دوم جدول ایستاد و برای بازی حذفی به مصاف ژاپن رفت. در بازی با ژاپن هم با این‌که ایران دو بر یک از حریفش جلو بود با گل دقیقه‌ی ۷۵ «ژو»، بازی به تساوی کشیده شد و در پایان، ایران با قانون گل طلایی در دقیقه‌ی ۱۱۸بازی، شکست خورد و به‌ناچار به مصاف استرالیا رفت. بی‌تردید خاطره‌انگیزترین و تاریخی‌ترین بازی تیم ملی ایران، بازی با استرالیا در مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ است. ایران در حالی که تا دقیقه‌ی ۷۱ بازیِ برگشت، در مجموع دو بازی، سه بر یک از حریف خود عقب بود، در چهار دقیقه‌ی توفانی با گل‌های «کریم باقری» و «خداداد عزیزی» و به لطف گل زده‌ی بیش‌تر در خانه‌ی حریف، حماسه‌ی ملبورن را رقم زد و پس از ۲۰سال انتظار به جام‌جهانی رسید.

جام‌جهانی ۱۹۹۸ بهترین دوره‌ی حضور ایران در جام‌‌جهانی است. این تیم با گل‌های «حمید استیلی» و «مهدی مهدوی‌کیا» تیم ملی آمریكا را شكست داد و اولین پیروزی‌اش را در تاریخ جام‌جهانی جشن گرفت و در بین ۳۲ تیم شرکت‌کننده، در رده‌ی بیستم ایستاد.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۸۲

در مرحله‌ی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۲، ایران با همه‌ی شایستگی‌هایش، با شکست دو بر یک در بازی رفت و برگشت در برابر جمهوری ایرلند، فرصت حضور در جام‌جهانی را از دست داد تا همه‌ی توانش را برای جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان نگه دارد و این‌بار به‌صورت مستقیم به جام‌جهانی صعود کند. اما ملی‌پوشان در آن جام ضعیف ظاهر شدند و با دو شکست در برابر مکزیک و پرتغال و یک تساوی در برابر آنگولا و تنها دو گل‌ «یحیی‌گل‌محمدی» در برابر مکزیک و «سهراب بختیاری‌زاده» در برابر آنگولا به ایران برگشتند.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۸۲

سال ۲۰۱۰ هم در مرحله‌ی مقدماتی بعد از تیم‌های کره‌ی جنوبی، کره‌ی شمالی و عربستان در رده‌ی چهارم گروه جای گرفتیم و به جام‌جهانی نرسیدیم.

اما در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل، تیم ایران با مربی‌گری «کارلوس کی‌روش» باز هم توانست مستقیم و با اقتدار به‌عنوان یكی از نماینده‌ها‌ی آسیا به جام‌جهانی صعود کند و با تیم‌های نیجریه، بوسنی و هرزگوین و آرژانتین، هم‌گروه شود. ایران این جام را خوب شروع کرد. توانست در برابر نیجریه با تساوی بدون گل، یک امتیاز بگیرد و در برابر آرژانتین، ۹۰ دقیقه شجاعانه مبارزه کند و گل نخورد؛ اما در دقیقه‌ی ۹۱ ، «لیونل مسی» از فرصت به‌دست آمده استفاده کرد و ایران را قبل از سوت پایان بازی، شکست داد. ایران با این‌که در بازی سوم در برابر بوسنی و هرزگوین، هنوز شانس صعود داشت، اما به‌خوبی دو بازی قبلی ظاهر نشد و سه بر یک شکست خورد و با یک امتیاز و یک گل زده، با جام بیستم خداحافظی کرد. به این ترتیب یوزپلنگ‌های ایرانی در مجموع چهار حضور در جام‌جهانی، آمار ۱۲ بازی، یک پیروزی، سه تساوی و هشت شکست را از خود به‌جا گذاشتند.

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۸۲

اما این پایان راه نبود. كارلوس كی‌روش تیمی جوان و آینده‌دار ساخته بود. او پیش از این سه‌بار به جام‌جهانی صعود كرده بود و راه صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه را خوب می‌دانست. او از ایران تیمی ساخت كه برای اولین‌بار در تاریخ فوتبال كشورمان، توانستیم بدون گل خورده و بدون اما و اگر، دو بازی مانده به پایان بازی‌های مرحله‌ی گروهی به جام‌جهانی برسیم. حالا امیدواریم تیمی كه به‌عنوان سومین تیم دنیا به جام‌جهانی روسیه رسیده در روسیه هم خوب بازی كند و نتیجه‌ای متفاوت از دیگر حضورهای ایران در جام‌جهانی رقم بزند.



لینک منبع

بازنشر: مفیدستان

مطلب صعود کردیم! در سایت مفیدستان
برای دریافت مطالب مفید به سایت مفیدستان مراجعه فرمایید.


لینک منبع و پست :صعود کردیم!
http://mofidestan.ir/%d8%b5%d8%b9%d9%88%d8%af-%da%a9%d8%b1%d8%af%db%8c%d9%85/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




مطالب اینترنتی
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
 
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic